HORMONÁLNÍ ROVNOVÁHA – 5 cest k její obnově

31. října 2017 v 14:58 |  zdraví - alternativní metody
Řada žen zná problémy s hormonální rovnováhou, s nepříjemnými symptomy menopauzy a s ní souvisejícími hormonálními změnami. Dnes už víme, že strava, způsob života a životní prostředí bezprostředně ovlivňují lidské tělo. Také na hormony působí tyto okolnosti zásadním způsobem. Hormonální rovnováhu, to znamená přirozenou tvorbu hormonů v těle, narušuje lékové užívání hormonů v podobě antikoncepce, znečištěné životní prostředí, chemie v každé životní oblasti - od vaření po kosmetiku a hygienu - a samozřejmě také strava.
Jak se tomu vyhnout a co dělat nebo naopak nedělat, aby hormony správně fungovaly? Nabízíme vám pět jednoduchých rad..
Vyhýbejte se průmyslově zpracovávaným potravinám
Výrobky z bílé mouky, různé sušenky či bagetky, rafinovaný cukr, loupanou rýži, pšeničnou mouku i alkohol nahraďte celozrnnými výrobky, zeleninou a ovocem, luštěninami, ořechy. Nejezte potraviny průmyslově vytvořené, ale potraviny skutečné.

....................

.Silně omezte rostlinné oleje
Uveďme rovnou, že pominula éra nekonečného strašení máslem, sádlem a vejci. Bylo prokázáno, že běžně konzumované máslo i vejce tělu prospívají. Ani na kvalitním sádle není nic špatného. Průmyslově zpracované margaríny a oleje však organismu škodí. Právě ony mají vysoký obsah mastných kyselin omega-6. Tyto látky tělo sice také potřebuje, jenomže v současné době jich konzumujeme velký nadbytek. A ten je vyloženě škodlivý. Jsou to tuky vysoce nestabilní, to znamená, že snadno oxidují. Zvyšuje se tím nebezpečí vzniku zánětu. Zánět způsobuje buněčné mutace a narušuje hormonální rovnováhu.
Jak se vyhnout omega-6 mastným kyselinám? Vynechte všechny margaríny. Omezte na minimum sójový, řepkový, kukuřičný, slunečnicový a arašídový olej. Pokud olej musíte použít, konzumujte olivový, který je stabilnější. Zvyšte příjem omega-3 mastných kyselin z ryb, lněného semínka, chia, vlašských ořechů a olejů z nich vyráběných.
Braňte se xenoestrogenům
Xenoestrogeny jsou lidskému tělu cizí chemické látky napodobující svými účinky působení ženských hormonů estrogenů. Dokážou oklamat receptor estrogenu a uvést ho v činnost nebo naopak zablokovat. Jejich zdrojem jsou plasty, pesticidy, hygienické a čisticí prostředky i kosmetika.
Vyhýbejte se chemii - dávejte přednost chemicky neošetřeným potravinám, používejte biokosmetiku i bio čistící přípravky, využívejte tradiční domácí prostředky jako jsou soda, ocet, sůl nebo citronová šťáva. Nevařte v plastu, neukládejte do něj potraviny - nahraďte je nádobami ze skla. Nepoužívejte plastové láhve, nedávejte do nich pití dětem. Teflon v kuchyni nahraďte nerezovými výrobky, litinou, keramikou nebo kameninou. Nejnebezpečnější jsou průmyslové chemické látky parabeny, ftaláty a bisfenoly.
Estrogeny napodobuje také sója. Kromě narušení hormonální rovnováhy tak ohrožuje i trávení a celkové zdraví organismu. Sója potlačuje trávící enzym trypsin a zvyšuje riziko rozvoje alergií i zánětů. Fermentace sice škodlivé látky v sóje omezuje, ale pokud už nastal stav hormonální nerovnováhy, je jenom dobře se sóje zcela vyhnout.
Obohaťte svůj jídelníček superpotravinami a adaptogeny
Superpotravin je velké množství. Co jsou superpotraviny? Potraviny zvláště bohaté na živiny - vitamíny, antioxidanty, minerály a vlákninu. Doporučovány jsou například včelí produkty - med, pyl a mateří kašička, které obsahují bioflavonoidy, což jsou látky stimulující vyváženou produkci hormonů v organismu.
Také vejce je superpotravina. Právě ve vejcích najdeme mikroživiny, které podporují hormonální rovnováhu:
- Vitamín D, který v organismu funguje jako steroidní hormon.
- Selen, nezbytný k aktivaci hormonu štítné žlázy.
- Cholesterol, tvořící základ tvorby pohlavních hormonů. Nízká hladina cholesterolu podle klinických studií významně souvisí s depresemi, agresivitou a sebevraždami.

Vyzkoušejte rovněž adaptogeny, v našem případě léčivky podporující hormonální rovnováhu. Mezi nejznámnější patří ašwagandha (indický ženšen nebo také zimní třešeň) a bazalka posvátná (Tulsi). Tyto rostliny příznivě působí na nadledvinky, podporují správnou činnost štítné žlázy, omezují úzkostné a depresivní stavy. Navíc vyrovnávají i krevní cukr. Velmi mocným adaptogenem je kořen peruánské rostliny maca, který působí jako hormonální regulátor. Krom spousty jiných přínosů zvyšuje ženskou plodnost, potlačuje frigiditu, zmírňuje premenstruační syndrom, zvyšuje libido. Také u mužů podporuje tvorbu spermií a libido. Maca rovněž příznivě působí na kvalitu spánku.
Zvyšte objem konzumované vlákniny a tuků
Rozpustná vláknina pomáhá organismu zbavit se hormonálních přebytků. Naváže se na estrogeny a odvádí je do střeva. Lněné semínko, chia, ovesné vločky, čočka nebo pomeranče jsou jedny z nejvýznamnějších zdrojů rozpustné vlákniny. Při vyrovnávání hormonální dysbalance je vláknina skvělým podpůrným prostředkem. Její účinek posílí pravidelně konzumovaná probiotika z fermentovaných potravin a kysaných mléčných výrobků nebo v kapslích. Uvedou do rovnováhy střevo a brání vzniku zánětů.
Tuky máme na mysli vysoce kvalitní nasycené tuky, jako jsou kvalitní máslo od farmáře, avokádový olej, kokosový olej nebo syrové kakaové máslo. Využití tuků v organismu podpořte dostatečným přísunem hořčíku.
K životnímu stylu podporujícímu hormonální rovnováhu patří také pokud možno každodenní procházky, dostatek spánku a duševní pohoda.

.
.
 

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.